Lysmester Poul Iversen har hatt filmstudent Penelope som sin lysassistent under innspillingen av “Bibelgruppen”

Maria_Gruppe_01_1.2.1.png

Under en filminnspilling er det mange ulike avdelinger og fagfunksjoner involvert. Å være med i RØST gir en unik mulighet til å få lov til å jobbe med etablerte filmskapere i de ulike fagfunksjonene. En av årets mentorer på filmen Bibelgruppen, som hadde innspilling for noen uker siden, er Poul Iversen. Etter at han på 80-tallet tok utdanning som filmfotograf jobbet han mange år i Danmark. Der jobbet han mye med lys og han forteller selv at det alltid har vært hans store interesse. Iversen jobber i dag som freelancer, og lever av å arbeide med lys primært innen film og TV-serier, men også en del på reklamer.

Foto:Henrik Natås

Foto:Henrik Natås

-       På denne filmen var min fagfunksjon lysmester, og det innebærer å jobbe sammen med fotografen. Vi finner stilen i filmen og jeg må finne intensjonen til hvordan lyset skal være, for så å bevare det gjennom hele filmen. Men jeg må også tilpasse lyset til den stemningen som er i scenen, forteller Iversen. 

Han forteller at innen film er det få lysarbeidere. Det er en vanskelig stilling fordi den er krevende, og man skal løse mange utfordringer fortløpende. Poul Iversen forteller at selv når han ikke jobber tenker han på nye ting. At det er viktig å holde seg oppdatert fordi faget endrer seg hele tiden, og man blir aldri utlært på området. Samtidig som Iversen jobber på filmer og TV-serier underviser han iblant på universitetet og andre steder, dermed er det ikke ukjent område for han å være mentor i en slik produksjon.

-       Jeg liker å jobbe med nye og unge folk, som har nye idéer. Samtidig som vi skulle holde tempoet oppe, skulle jeg også guide assistenten. Det kan oppleves vanskelig i en slik setting, men det er slik man lærer, ved å selv gjøre ting, forklarer Iversen.

I større produksjoner består gjerne lysavdelingen av flere ulike fagfunksjoner, men på innspillingen besto lysavdelingen av Poul som lysmester og en lysassistent.

-       Vanligvis har vi en best boy, og assistenter og elektrikere som gjør alle tingene. Det som skal skje på sett og det kunstneriske bestemmer jeg, og vanligvis har jeg folk til å gjennomføre den fysiske jobben. Men på denne filmen hvor vi bare er to, må vi gjøre alt sammen, forklarer Iversen.

Maria_Eva_kontor_01_1.4.1.png

2.jpg

Mitt navn er Penelope Larsen og studerer TV-produksjon ved Universitetet i Bergen. Jeg var lysassistent på innspillingen av kortfilmen Bibelgruppen, og i år er det tredje året jeg har fått muligheten til å være med på en RØST-produksjon. Første gang var jeg 15 år, og var med som skuespiller. Da fikk jeg oppleve hvordan en filmproduksjon virkelig fungerte, og fikk samtidig bekreftet for meg selv at jeg skulle jobbe med film. Året etter fikk jeg være med som produksjons assistent.

jebter,tea.png

Nå, noen år senere, og med litt mer erfaring fikk jeg muligheten til å være med som lysassistent. Det er et område som fascinerer meg, fordi selv den minste justering kan ha stor innvirkning på stemningen bildet. Lys er likevel et område innen film jeg ikke har fått jobbet særlig mye med før innspillingen av Bibelgruppen – derfor var jeg veldig spent da jeg skulle på crew møte i forkant av innspillingen. Der møtte jeg Poul Iversen for første gang. På møtet satt han og kameraoperatør Thomas Dalen og jobbet sammen, og planla. Det jeg husker aller best er da Poul tegnet opp for meg alt utstyret vi kom til å ta i bruk. Da sa han til meg at molton (et tekstil, som hverken reflekterer lys eller slipper inn lys, og blir ofte brukt i filmproduksjon og som sceneteppe) var av det viktigste vi kom til å ha bruk for på location. Å joda, det fikk vi absolutt bruk for. På location var det svært mange vinduer hvor dagslys slapp inn, og for å kontrollere lyset fant Poul frem remse på remse med molton. Vi brukte klyper til å feste de foran vinduene som ikke syntes i bildet. For vinduene som var synlig i bildet, gjaldt det å utnytte lyset på best mulig måte. Heldigvis var været på vår side, og det var som regel ikke direkte sollys på rutene.

Screenshot 2020-12-09 at 10.13.58.png

 Å være lysassistent på denne produksjonen gikk i stor grad ut på å gjennomføre det Poul kom opp med. Det kunne være alt fra å flytte et svært lys utenfor bygget en meter vekk for å få det vekk fra bildet, eller å stå med en isoporplate som reflekterer lys. Den viktigste innstillingen jeg tror man kan ha på sett er en holdning om å alltid være til stede, følge med, og gjerne være litt i forkant av det som skjer.

 Det var veldig spennende å se at de idéene Poul hadde i hodet, kun med små justeringer kunne gi et enda tydeligere uttrykk i filmen. Som han nevner over lærer man aller best ved å få gjøre ting selv, og det fikk jeg i aller høyeste grad gjort her. Jeg tror aldri jeg har lært så mye i løpet av 48 timer som jeg gjorde disse innspillingsdagene. Verdifull kunnskap jeg allerede har fått bruk for i nye produksjoner.