Manusforfatter Edith Amalie Lindtner(15) og RØSTfilmen Str. Small er med i Læreverket Fabel 8

Røstfilmen Str.Small og manusforfatter Edith Amalie Lindtner er med i Læreverket Fabel 8 hos Aschehoug forlag. Læreverket er både nett og bokbasert og har en målgruppe på 8000 elever på bokmål og 2000 på nynorsk

 Det tre overordnede tema: bærekraft, demokrati, medborgerskap, folkehelse og livsmestring. «Dette er temaer vi prøver å belyse på mange måter i læreverket. Norsk er et stort - og viktig - fag, så boka handler om alt fra å lese kritisk til å si sin mening, skrive debattinnlegg, få innsikt i tegneserier, sangtekster og noveller og få noen verktøy til å kunne skrive noe lignende selv. Ja, og så må vi også lære noe om språket vårt, hvor det kommer fra, hva som er rett norsk og ikke. « sier Irene Nikolaisen, redaktør i  norskredaksjonen, Aschehoug Undervisning.

Edith har koronafri fra skolen. «Det er deilig å slippe muntlig fra skolen, men tungt å ta initiativ til alt sjøl.» sier Edith.  Også for henne som i utgangspunktet er en svært selvstendig type. Edith har ikke skrevet nytt filmmanus etter Str. Small. Men har prøvd å skrive små dialoger og føler at hun nå ser på TV-serier og filmer på en helt ny måte. Edith er stolt over at Aschehoug har valgt å bruke henne, som klimaaktivist og manusforfatter som inspirasjon for andre ungdommer. 

«Edith er morsom og ærlig «sier Irene. «Hun er veldig aktiv og engasjert og har gjort mye allerede i ung alder. Hun er modig og tør å stå fram med det hun brenner for og hun forklarer engasjementet sitt på en veldig jordnær og sympatisk måte. Samtidig er hun er så modig at hun lar usikkerheten - som selvsagt også er der når man skal gjøre ting for første gang – skinne litt gjennom innimellom.

 
IMG_0948.jpeg

Filmen Str. Small går rett inn i temaene vi nevnte før - om livsmestring for eksempel. Den handler om ungdommer og forteller på en fin og varsom måte spagaten mange unge står i, mellom viljen og ønsket om å gjøre noe for verden og å ta vare på seg selv midt 

Lærere og foreldre sitter inne med masse kunnskap de gjerne vil formidle til de som er yngre. Men det er ikke alt de voksne har best greie på, for verden forandrer seg raskt. Vår tilgang til informasjon og kunnskap er enorm, og internett har gjort at både ungdom og voksne kan lære seg ting ved å søke det opp selv og kombinere det på sin egen måte. Skolen har ikke monopol på kunnskap. Ungdommer kan formidle det de har funnet ut av på en litt annen måte enn voksne ofte kan; man er mer på likefot.

«Vi liker å kjenne oss igjen i andre.» sier Edith. En voksen profesjonell bruker faguttrykk, og det kan lett blir skummelt og kanskje og litt kjedelig.  Hun tror at hun lettere enn en profesjonell kan forklare ting for andre ungdommer, at det blir mer direkte. Det er vanskelig å stole på sin egen ide, er lett å gi opp. I Røst ble hun pusha til stadig å videreutvikle ideen. Hun måtte levere på ny og på ny.

 Men hvordan kan film hjelpe ungdom til større språkforståelse ?

Film forteller med bilder, noen ganger bare bilder, og noen ganger sammen med tekst. Å se nøyere på samspillet mellom de ulike elementene i en film kan lære oss mye om hvordan vi kan fortelle en historie til andre. I tillegg er arbeidet før man kommer fram til ferdig film en prosess hvor vi også må bruke språket for å overbevise og vise andre hva vi har inne i hodet, hva vi for eksempel ønsker at skuespillerne eller andre på filmsettet skal gjøre, sier Irene i Aschehoug.

Trykk på knappen under for å se videointervjuet med Edith.